#14777
janschip
Deelnemer

@sjirk wrote:

bedankt jan,
maar ik snap 1 ding nog niet helemaal :

3. Wat betekend de c?
Dit houdt in dat een accu met maximaal 25 x de capaciteit van de accu gebruikt mag worden. Let wel dat dit een benadering is en dat sommige accus gevoeliger zijn voor overbelasting als andere. Het is bij een accu belangrijk om minimaal 10% maar liever 20% over te hebben in vermogen.

De C waarde is de waarde waarmee de accu maximaal ontladen kan worden. Op een accu staan er twee, vaak een lagere en een hogere. De lagere is wat de accu constant kan leveren, de hogere kan de accu kortstondig (paar seconden) leveren.

Je regelaar/moter hebben een maximale waarde die ze van je accu kunnen vragen.

Laten we zeggen je regelaar/motor is maximaal 100A, dit betekend dat hij maximaal 100A van je accu kan vragen. Stel je hebt een accu van 5000 mAh met een C waarde van 20C constant en 30C kortstondig. Je accu kan dan maximaal 5000 mA * 20 = 100000 mA = 100 A constant leveren en 5000 mA * 30 = 150A kortstondig. Je ziet dat je regelaar/motor maximaal 100 A vragen dus dat is een prima verhouding. Je regelaar/motor zal dus nooit meer dan de maximale capaciteit van je accu vragen.

Wanneer je auto optrekt of remt vraagt hij meer vermogen dan wanneer je normaal rijd, vandaar dat je in de gaten moet houden dat je accu met de minimale waarde meer kan leveren dan wat de regelaar/motor kunnen vragen.

Neem het bovenstaand voorbeeld maar eens met een lagere capaciteit accu, bv 3000 mAh met 10C constant en 20C korstondig (burst), dan zul je zien wat ik bedoel.

Neem als laatste de waarde van je HPI Flux en vul die dan in, dan weet je exact welke accu’s het best geschikt zijn.

Kom je er niet uit, zet het dan hier neer dan help ik je.

Greetz….

Winkelwagen
Scroll naar boven