#11903
Mario Koolmees
Moderator

Ik ben het eigenlijk met jullie allebei een beetje eens…

Offroad rijden is natuurlijk anders dan onroad rijden omdat je al veel vaker moeten corrigeren doordat de ondergrond niet zo netjes strak is als asfalt. En ik ben persoonlijk ook wel van strak je rondjes rijden en netjes de ideale lijnen volgens.

Maar, springen hoort nu eenmaal bij offroad rijden en het maakt het ook eigenlijk wel een heel stuk spectaculairder dan onroad rijden. En ook als je ronde na ronde netjes strak je sprongen maakt krijg je daar een echte kick van.

Voor Jos; ik zie springen eigenlijk hetzelfde als ideale lijnen rijden…het is ook iets wat je moet leren. Maar wel iets wat moeilijker is dan ideale lijnen rijden en wat je langzamer onder controle krijgt. Ook wordt een fout bij een sprong (meestal) keihard afgestraft omdat je omrolt in tegenstelling tot de ideale lijn, als je die mist is er niet veel aan de hand afgezien van een iets langzamere ronde (of je moet net op dat moment een plek verliezen).

Zelf had ik altijd moeite met sprongen waar ik te hard op ging (dan komt de achterkant van je auto omlaag, raakt eerst hard de grond en daarna rolt ie meestal), totdat Jan Eichhorn (kampioen Xceed buggy cup) aan mij uitlegde hoe ik dat op moest vangen; gewoon zachtjes remmen, dan komt de neus weer omlaag. Ik had dat nooit geprobeerd omdat ik altijd bang was dat de auto direct zijn neus in de grond zou boren…maar dat viel alles mee! Samenvattend, goed springen moet je leren, maar het is wel een stukje uitdaging wat bij offroad hoort.

Voor degenen die bovenstaande lezen zal ik de theorie achter springen uitleggen (op deze manier is het altijd aan mij uitgelegd), en over het algemeen moet iedereen hiermee goed kunnen springen;
– Zorg dat je met voldoende snelheid de schans op rijdt, breek anders je sprong af (lees: rijdt rustig over de heuvel heen). Met name bij een dubbele sprong is de juiste aanloopsnelheid van groot belang omdat je anders verkeerd gaat landen.
– Een enkele sprong/schans is makkelijker; rij volgas op de schans af en laat je gas los net voordat je voorwielen de schans oprijden. Geef pas weer gas als je auto geland is; op deze manier zoekt zijn auto zelf zijn weg op de schans en in de lucht en gezien de balans in de meeste auto’s gaat dit bijna niet fout.
– Als je te laat je gas loslaat (je geeft dus nog gas als je al op de schans zit) zal je auto zijn kont omlaag trekken in de lucht en landt je meestal op de achterkant of achterbumper van de auto, waarna je meestal de controle even kwijt bent. Als je auto in de lucht is en je ziet de achterkant omlaag komen dan rem je zachtjes bij in de lucht totdat de auto weer horizontaal is, hierna is de landing gecontroleerd en kan je meteen weer op het gas. Let wel op; rem je te hard gaat de neus omlaag en heb je kans dat je dit weer moet corrigeren.
– Als je te weinig snelheid hebt als je de schans op rijdt (te weinig gas gegeven, of te vroeg gas los gelaten), gaat je neus in de lucht omlaag met de kans dat je auto te hard op zijn voorwielen landt en ook de controle weg is. Dit los je op door in de lucht een klein stootje gas te geven zodat de achterkant van de auto omlaag komt. Helemaal horizontaal krijgen is hiermee moeilijk, maar iets op je achterwielen landen is meestal beter dan vol op de voorwielen (dan is je snelheid weg).

Backflip maken;
– Eigenlijk is dit heel simpel, zorg dat je netjes de schans recht oprijdt en dat je nog een klein beetje gas over hebt. Op het moment dat je de schans oprijdt geef je volgas en je blijft volgas geven tot je auto een backflip heeft gemaakt.

Nou ja, dit is eigenlijk wat ik eraan toe te voegen heb….mocht ik zaken onduidelijk beschreven hebben dan hoor ik het vanzelf 😉

Winkelwagen
Scroll naar boven