15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 180)
  • Auteur
    Berichten
  • #14760
    janschip
    Deelnemer

    @sjirk wrote:

    ooh die savage staat bij het inschrijfoverzicht volgen mij op jou naam, maar dat zal ik wel verkeerd hebben gezien…
    Maar weet iemand of Aestiva lipo’s heeft?

    Waarom wil je dat weten?

    #14761
    sjirk
    Lid

    ik wil ze misschien zelf ook kopen, maar ik weet het nog niet goed ik weet nog niet eel van lipo’s af.:)

    #14762
    janschip
    Deelnemer

    Wat wil je weten, dan kunnen we je helpen.

    #14767
    sjirk
    Lid

    want ik hoordde dat je erg met lipo’s uit moet kijken:S en dat ze ook opeens kapot konden gaan (ontladen)???
    En dat je een failsafe moet hebben, volgens mij zit die er standaard in maar weet ik niet zeker…

    #14768
    janschip
    Deelnemer

    @sjirk wrote:

    want ik hoordde dat je erg met lipo’s uit moet kijken:S en dat ze ook opeens kapot konden gaan (ontladen)???
    En dat je een failsafe moet hebben, volgens mij zit die er standaard in maar weet ik niet zeker…

    Ja met lipo’s moet je uitkijken maar dat is ook bij NiMH accu’s. Laad ze op met een speciale Lipo lader en let op met hoeveel je ze laadt. De meeste accu’s kun je met 1C laden, dit betekend een accu van 5000mAh kun je met 5 A laden enz. Het beste is om ze ook gebalanceerd te laden dit zorgt ervoor dat alle cellen evenvol worden en dat bevorderd de levensduur. Lipo’s gaan echt niet zomaar kapot dat heeft een oorzaak. Wanneer je ze een tijd niet gebruikt kun je ze het beste op 70% van de capaciteit wegleggen. Veel laders hebben een “store” functie die dat doet.

    Met Lipo’s heb je veel meer plezier met je auto, hij gaat sneller, trekt sneller op en heeft een langere rijtijd.

    Wel letten op:
    Hoeveel cellen (S) 2s = 7,4 Volt, 3S = 11,1
    Capaciteit, 5000 mAh is nu wel standaard, beinvloed de rijtijd, hoe meer he langer je kunt rijden.
    Hoeveel ontladingscapaciteit, tegenwoordig minimaal 30C, belangrijk voor de trekkracht.
    De maat die in je auto past.
    Speciale lader met balancer.
    En naar aanleiding van “snellehenk” zijn reactie natuurlijk je regelaar op de lipo zetten, die zorgt ervoor dat je lipo niet te ver ontladen wordt want daar kunnen lipo’s niet tegen.

    Hier is ook een leuk stukje met alle info over lipo’s: http://www.modelbouwforum.nl/forums/accu-laad-techniek/123782-wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.html

    Een failsafe zit vaak in een 2.4Ghz zender, een lipo cut-off/saver zit in je regelaar maar lees dat nog even in de gebruiksaanwijzing na.

    #14771
    Mario Koolmees
    Moderator

    Ik denk dat Sjirk i.p.v. een failsafe de Low voltage/Lipo cutoff bedoeld. Dit houdt in dat je auto gewoon stopt wanneer je accu onder een bepaald voltage komt. Lipo’s mag je namelijk niet helemaal ontladen, dan gaan ze stuk (ja, ze kunnen ook in de fik vliegen).

    #14772
    meneermini
    Deelnemer

    Ik heb batterijen te leen van mijn startbox want bij mijn nieuwe auto past de startbox niet. Ik zal zorgen dat ze vol zijn dus als je ze nodig heb dan roep je maar.

    #14773
    janschip
    Deelnemer

    @meneermini wrote:

    Ik heb batterijen te leen van mijn startbox want bij mijn nieuwe auto past de startbox niet. Ik zal zorgen dat ze vol zijn dus als je ze nodig heb dan roep je maar.

    Das een goeie, ik edit dit even in mijn stukje.

    #14774
    sjirk
    Lid

    bedankt jan,
    maar ik snap 1 ding nog niet helemaal :

    3. Wat betekend de c?
    Dit houdt in dat een accu met maximaal 25 x de capaciteit van de accu gebruikt mag worden. Let wel dat dit een benadering is en dat sommige accus gevoeliger zijn voor overbelasting als andere. Het is bij een accu belangrijk om minimaal 10% maar liever 20% over te hebben in vermogen.

    #14775
    sjirk
    Lid

    Low voltage/Lipo cutoff dankje wel snellehenk!

    #14777
    janschip
    Deelnemer

    @sjirk wrote:

    bedankt jan,
    maar ik snap 1 ding nog niet helemaal :

    3. Wat betekend de c?
    Dit houdt in dat een accu met maximaal 25 x de capaciteit van de accu gebruikt mag worden. Let wel dat dit een benadering is en dat sommige accus gevoeliger zijn voor overbelasting als andere. Het is bij een accu belangrijk om minimaal 10% maar liever 20% over te hebben in vermogen.

    De C waarde is de waarde waarmee de accu maximaal ontladen kan worden. Op een accu staan er twee, vaak een lagere en een hogere. De lagere is wat de accu constant kan leveren, de hogere kan de accu kortstondig (paar seconden) leveren.

    Je regelaar/moter hebben een maximale waarde die ze van je accu kunnen vragen.

    Laten we zeggen je regelaar/motor is maximaal 100A, dit betekend dat hij maximaal 100A van je accu kan vragen. Stel je hebt een accu van 5000 mAh met een C waarde van 20C constant en 30C kortstondig. Je accu kan dan maximaal 5000 mA * 20 = 100000 mA = 100 A constant leveren en 5000 mA * 30 = 150A kortstondig. Je ziet dat je regelaar/motor maximaal 100 A vragen dus dat is een prima verhouding. Je regelaar/motor zal dus nooit meer dan de maximale capaciteit van je accu vragen.

    Wanneer je auto optrekt of remt vraagt hij meer vermogen dan wanneer je normaal rijd, vandaar dat je in de gaten moet houden dat je accu met de minimale waarde meer kan leveren dan wat de regelaar/motor kunnen vragen.

    Neem het bovenstaand voorbeeld maar eens met een lagere capaciteit accu, bv 3000 mAh met 10C constant en 20C korstondig (burst), dan zul je zien wat ik bedoel.

    Neem als laatste de waarde van je HPI Flux en vul die dan in, dan weet je exact welke accu’s het best geschikt zijn.

    Kom je er niet uit, zet het dan hier neer dan help ik je.

    Greetz….

    #14779
    sjirk
    Lid

    oke jan,
    ik snap het erg goed, bedankt voor je goede uitleg.
    ik zie jullie allemaal de 9de!

    #14780
    Rajeev
    Lid

    Helaas moet ik mijn oom en mijzelf afmelden voor de 9e.
    Er is iets belangrijkers tussengekomen waar we beide bij moeten zijn op de 9e, volgende keer beter!

    #14781
    Mario Koolmees
    Moderator

    Jammer dat jullie er niet bij kunnen zijn Rajeev, volgende keer beter 😉
    Inschrijvingen zijn bijgewerkt…

    #14784
    mikeon
    Deelnemer

    Ik hoop dat ik me 5.5T motortje heb voor volgende week 😛

15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 180)
  • Het onderwerp ‘9 oktober 2011: Outdoor meeting’ is gesloten voor nieuwe reacties.
Winkelwagen
Scroll naar boven