#14768
janschip
Deelnemer

@sjirk wrote:

want ik hoordde dat je erg met lipo’s uit moet kijken:S en dat ze ook opeens kapot konden gaan (ontladen)???
En dat je een failsafe moet hebben, volgens mij zit die er standaard in maar weet ik niet zeker…

Ja met lipo’s moet je uitkijken maar dat is ook bij NiMH accu’s. Laad ze op met een speciale Lipo lader en let op met hoeveel je ze laadt. De meeste accu’s kun je met 1C laden, dit betekend een accu van 5000mAh kun je met 5 A laden enz. Het beste is om ze ook gebalanceerd te laden dit zorgt ervoor dat alle cellen evenvol worden en dat bevorderd de levensduur. Lipo’s gaan echt niet zomaar kapot dat heeft een oorzaak. Wanneer je ze een tijd niet gebruikt kun je ze het beste op 70% van de capaciteit wegleggen. Veel laders hebben een “store” functie die dat doet.

Met Lipo’s heb je veel meer plezier met je auto, hij gaat sneller, trekt sneller op en heeft een langere rijtijd.

Wel letten op:
Hoeveel cellen (S) 2s = 7,4 Volt, 3S = 11,1
Capaciteit, 5000 mAh is nu wel standaard, beinvloed de rijtijd, hoe meer he langer je kunt rijden.
Hoeveel ontladingscapaciteit, tegenwoordig minimaal 30C, belangrijk voor de trekkracht.
De maat die in je auto past.
Speciale lader met balancer.
En naar aanleiding van “snellehenk” zijn reactie natuurlijk je regelaar op de lipo zetten, die zorgt ervoor dat je lipo niet te ver ontladen wordt want daar kunnen lipo’s niet tegen.

Hier is ook een leuk stukje met alle info over lipo’s: http://www.modelbouwforum.nl/forums/accu-laad-techniek/123782-wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.html

Een failsafe zit vaak in een 2.4Ghz zender, een lipo cut-off/saver zit in je regelaar maar lees dat nog even in de gebruiksaanwijzing na.

Scroll naar boven