#14809

@snellehenk wrote:

Een motor moet normaal gesproken ongeveer 110/120 graden worden, als je een temp meter hebt zou je dat kunnen controleren.

Ben je aan het afstellen gegaan op de HSN, de LSN of beiden? Wellicht staat de HSN wel goed maar staat ie onderin gewoon veel te arm. Verder zou de gebruikte brandstof en plug ook van invloed kunnen zijn op de temperatuur. Bij een .25 motor kan je het beste op 25% nitro rijden en een R5 plug.

Bij twijfel gewoon de motor eerst op de fabriekinstellingen zetten en vanaf dat punt af gaan stellen. Fabrieksinstellingen van HPI zijn meestal flush (schroef gelijk met de behuizing), maar aangezien het een SH motor is betwijfel ik dat dit de originele motor is. Check even of je een manual kan vinden van SH en zo niet zou ik vanaf flush gaan afstellen.

Een andere probleem van een Savage is dat deze met een slipkoppeling werkt, als deze constant doorslipt maakt de motor de hele tijd overtoeren en dan loopt de temperatuur hard op. Ook als er een 2-bak (of 3-bak) in zit even goed opletten of de auto wel schakelt. Wanneer deze in zijn 1e versnelling blijft rijden maakt hij ook overtoeren en wordt de motor ook erg heet.

Bij twijfel; rij er nog even niet mee tot de meeting van komend weekend dan helpen we je met afstellen en zoeken naar de oorzaak van de oververhitting.

Bij zowel de HSN als de LSN ben ik gaan afstellen. Ik probeerde de LSN rijker te zetten zodat ik de HSN armer kon zetten. Maar ik ben daar nog niet helemaal klaar mee. De LSN kan nog rijker.
Anders ga ik inderdaad dat flush eens proberen!
De savage schakelt wel gewoon mooi door. Vooral op asfalt zie je ineens zo’n kickdown.

@mikeon wrote:

Het is de bedoeling dat je spuig sist en verdampt, alleen geeft de snelheid waarmee dat gebeurt een indicatie van de temperatuur. Een motor kan opzich veel hebben hoor, zodra je pluggen gaan verbranden is er echt iets zorgwekkends aan de hand. Ik zou gewoon naar de meeting komen en dan kunnen we daar even met een temperatuursensor kijken hoe heet hij precies word. Maar als de motor te rijk loopt, kan de temperatuur niet echt zo verschikkelijk hoog zijn.

Je kunt ook proberen hem onderin armer te zetten, daardoor gaat de motor rijker lopen en moet hij bovenop ook wat armer. Klinkt gek, maar is wel zo.

Met welk percentage nitro rijd je? Lager dan 25% zou ik niet doen.

Ik rijd momenteel met 20%. Heb pas net een nieuwe jerrycannetje gekocht. Heb het vermogen niet om even weer even nieuwe liters te halen:(. Ik zal het voorlopig met de 20% moeten doen. @Bram wrote:

@mikeon wrote:

Het is de bedoeling dat je spuig sist en verdampt, alleen geeft de snelheid waarmee dat gebeurt een indicatie van de temperatuur. Een motor kan opzich veel hebben hoor, zodra je pluggen gaan verbranden is er echt iets zorgwekkends aan de hand. Ik zou gewoon naar de meeting komen en dan kunnen we daar even met een temperatuursensor kijken hoe heet hij precies word. Maar als de motor te rijk loopt, kan de temperatuur niet echt zo verschikkelijk hoog zijn.

Je kunt ook proberen hem onderin armer te zetten, daardoor gaat de motor rijker lopen en moet hij bovenop ook wat armer. Klinkt gek, maar is wel zo.

Met welk percentage nitro rijd je? Lager dan 25% zou ik niet doen.

Een Nitromotor en zeer zeker een SH vind hoge temperaturen (boven de 140-150 graden) niet lekker.
SH motoren hebben namelijk een zachte cilinderbus waardoor de slijtage hoog word en de levensduur korter.
Hij kan dan in notime zijn compressie verliezen waardoor het probleem alleen maar erger word.

Is dat SH motortje nieuw of gebruikt?????????????

Als ik het zo lees denk ik aan te weinig compressie………………………..

Maar misschien valt het mee en is het alleen de afstelling en/of een verkeerde plug.

Ik dacht dat alle motoren tegenwoordig uit waren gerust met een ABC cilinderwand?
Het is een gebruikt motortje. Maar te weinig compressie kan het niet zijn. Dan zou hij moeten uitvallen. Maar hij blijft gewoon de hele tijd netjes lopen. Nog wel.

Als laatste middel heb ik nog een nieuw .25 force motortje liggen. Ik probeer de SH nog flush af te stellen. Als dat niet lukt plaats ik de force motor. Want ik wil zondag ook gewoon leuk mee kunnen rijden!

Groeten Aron

Winkelwagen
Scroll naar boven