9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #9480
    freddynightmare
    Deelnemer

    Hoi ik wil misschien weer aan n nitro beginnen en ben me nog aan t orienteren.
    Ik heb me al laten informeren bij diverse zaken dat ik hoofdzakelijk op STRANDzand(vlakbij) wil rijden.
    Ik neig naar n tamiya tnx 5.2.
    Nu raad de ene zaak t me af om op t strand te rijden dat dat funest voor je motortje(zout) is en bij de andere is t geen probleem 😕
    De 1 zegt moeilijk aan tamiya onderdelen te komen de ander in overvloed bwv.
    Wat zijn jullie ideen/ervaringen/tips hierover.

    #10121
    Mario Koolmees
    Moderator

    De Tamiya TNX is een vrij verouderd model, dus wellicht is het verstandig om even verder te kijken. Wil je een monster truck of een truggy? Heb je voorkeur voor bepaalde merken? Wat is ongeveer je budget? Wil je zelf bouwen of RTR?

    Op dit moment is de HPI Trophy Truggy erg populair, dus dat is zeker een aanrader om naar te kijken. Deze is bovendien betaalbaar en HPI onderdelen zijn goed verkrijgbaar.

    Strandzand is inderdaad niet echt aan te raden voor je auto, ik heb er weinig ervaring mee maar het schijnt zo te zijn dat het alle metalen onderdelen nogal snel aantast en dat je veel corrosie krijgt. Dus het kan wel, maar dan wel goed schoonmaken en alle in de WD40 zetten na het rijden. Verder is het op het strand ook heel erg belangrijk dat je je luchtfilter goed onderhoud en regelmatig je binnenfilter invet.

    #10123
    freddynightmare
    Deelnemer

    De trophy was eigenlijk ook mn eerste keuze maar werd overgehaald omdat op t strand ook veel mul zand is en dat daarvoor n monstertruck beter geschikt was.
    En de tnx is voor n redelijke prijs te koop nieuw.

    #10124
    Mario Koolmees
    Moderator

    Ik zou er toch nog even goed over nadenken…er zitten een aantal nadelen aan de Tamiya denk ik:
    – Hoe zit het met de leverbaarheid van onderdelen?
    – Is het in geval van een monstertruck niet verstandiger een HPI Savage te nemen?
    – Heb je wel eens zelf met een MT gereden, en met name goed opgelet hoe deze door de bocht gaan?

    Qua truggy:
    – Betere wegligging, je kan 3 keer harder door de bocht.
    – Strand is voor een truggy heel goed te doen, je blijft echt niet hangen op een hobbeltje.
    – Sprongen maken met een truggy is makkelijker en de kans dat je op je wielen land is veel groter.

    Zoals je merkt….persoonlijk zou ik voor de truggy gaan, maar goed ik ben misschien niet helemaal objectief aangezien ik zelf ook een truggy rijder ben.

    #10125
    Bram
    Lid

    Wat de onderdelen van Tamiya aangaat, in Nederland steeds moeilijker, maar in Duitsland wel volop.
    Over de kwaliteit van Tamiya daar hoef je niet voor te vrezen.
    Ik heb zelf ook een TNX, maar als je echt wil scheuren om zo maar te zeggen zou ik een truggy zeker overwegen.
    Een TNX met een 5.2 motor is wel wat overpowerd, en zuipt je tankje zo leeg.

    Ga anders eerst eens ergens kijken waar ze rijden , dan kan je een beter idee krijgen.

    #10128

    Ik heb zowel een Truggy als een Savage.

    Qua rijkwaliteiten zeg ik truggy. Zoals Mario al zegt, je kunt er erg hard mee een bocht door rammen.
    Dit kan met een savage ook wel maar niet zo uit de doos.
    Dan moet je echt het een en ander eraan aanpassen.

    Maar als je echt enorm wilt bashen is en savage de betere keuze..

    Onderdelenvoorziening is echt enorm belangrijk..

    #10130
    freddynightmare
    Deelnemer

    bedankt voor jullie reacties.
    Ik ga r nog ff over brainstormen en dan uiteindelijk met n beslissing komen.

    #11308
    Rajeev
    Lid

    Misschien is de HPI Bullet MT 3.0 / Hotbodies Lightning GT10 (Sport) (Zijn allebei hetzelfde, alleen is de Hotbodies een paar tientjes goedkoper). Ik heb deze auto ook. Ik heb hem een keertje op de meeting van RCCZ helemaal smerig gereden, en had de auto daarvoor nog nooit uit elkaar gehaald. Heb het thuis puur gemakkelijk gedaan door alleenmaar schroefjes los te halen, daarmee wil ik zeggen dat deze auto nog al simpel in elkaar zit. Ik ben zeer tevreden met deze auto, en gaat ook vrij hard.

    #11309
    Mario Koolmees
    Moderator

    Ik zal je vertellen, koop een pro uitvoering en die zit ECHT simpel in elkaar.
    Waarom? Een pro uitvoering moet aan de kant van het circuit in een minimum van tijd te repareren zijn alsook de setup moet supersnel aan te passen zijn. Als je de mogelijkheid hebt; hou maar eens een RTR uitvoering naast een Pro uitvoering.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Het onderwerp ‘Strandzand’ is gesloten voor nieuwe reacties.
Winkelwagen
Scroll naar boven