13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #9756
    THo
    Lid

    In dit topic bespreken we de Turnigy accucel 6 lader.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F7028%5F%5FTurnigy%5FAccucel%5F6%5F50W%5F6A%5FBalancer%5FCharger%5Fw%5Faccessories.html


    The Turnigy Accucel 6 Balance Charger utilises quality FETs and resistors to accurately balance and charge Lithium Polymer and NiMH batteries.
    The Accucel-6 will handle LiPo/LiFe up to 6S and NiMH/NiCd up to 15S and shows individual cell voltage during charge with realtime updates throughout the charge cycle.
    The intuitive menu system means charging and cycling is an easy process and can be done quickly and accurately either at the field by using a 12v input such as a car battery or at home with a 12v power supply.
    Bundled with the Accucel-6 is a bunch of input and output wires which should satisfy any charging requirement.

    ATTENTION.
    There are several chargers now entering the China market that look similar to the Accucel. These chargers are produced with cheaper FETs and are unfortunately much less accurate and very unsafe. There has been reports of the copied chargers over-charging packs and not balancing correctly.
    The Accucel-6 is the first charger in the market with this PCB layout Circuit design. Any charger with the same circuit diagram is most definitely a copy. We have tested the copied chargers ourselves, their componentry is of a very low quality and the manufacturing company that has produced the copy has used a process of duplicating our CPU(MCU)s hex file and flashed a similar chip(MCU) to produce a similar product. This means they do not have the original code and therefore cannot bug-test(QC) or update the charger at any point.
    Our chargers have CE and RoHS certification, proving their safety.
    Plus, thousands of customers the world over have used our chargers with excellent results.
    Your batteries are expensive. We understand this and thats why we will not carry low-quality charging devices.
    Trust only in TURNIGY® quality charging devices.

    Features;
    Microprocessor controlled
    Delta-peak sensitivity (NiMH/NiCd)
    Individual cell balancing
    Li-ion, LiPo and LiFe capable
    Ni-Cd and NiMH capable
    Large range of charge currents
    Store function, allows safe storage current
    Time limit function
    Input voltage monitoring. (Protects car batteries at the field)
    Data storage (Store up to 5 packs in memory)
    Battery break in and cycling.

    Spec.
    Input Voltage: 11~17v
    Circuit power: Max Charge: 50W / Max Discharge: 5W
    Charge Current Range: .1~6.0A
    Ni-MH/NiCd cells: 1~15
    Li-ion/Poly cells: 1~6
    Pb battery voltage: 2~20v
    Weight: 355g

    De handleiding: http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uploads/ACCUCEL_manual.pdf

    #14951
    THo
    Lid

    @sjirk wrote:

    oke bedankt, maar er staat dus geen echte goede op de HobbyKing site?

    de voedingen die op de hobbyking site staan zijn gewoon goed, maar als je ze niet uit hongkong wil laten komen kan je ook een normale laptop voeding uit nederland kopen. Je moet dan alleen wel opletten dat de output spanning dat die tussen de 11 en de 17 volt DC zit, en de output wattage van minimaal 50W.
    Als je een voeding met een minder wattage neemt, kan je waarschijnlijk niet laden met 6 ampere, eentje met meer maakt niet uit maar de lader gebruikt maximaal 50W

    trouwens mijn laptop voeding heb ik van dealextreme.com gehaald, http://www.dealextreme.com/p/12v-5a-60w-ac-power-supply-unit-with-5-5mm-dc-plug-for-lcd-monitors-cord-eu-plug-110-240v-904415995 . Deze ligt in Engeland en had hem dezelfde week nog binnen. En nog het mooiste geen verzendkosten :).
    Hoop dat het een beetje duidelijk is, als je het niet helemaal snapt dan zeg je het maar ;).
    Thomas

    #14952
    Mario Koolmees
    Moderator

    Ik had met Mike het op een gegeven moment over deze lader (ik gebruik zelf de accucel5 al een jaar of 2 en het is een super lader), maar een notebook voeding is een AC voeding. Volgens Mike moet je eigenlijk een DC voeding hebben. Electro is niet zo mijn ding, maar ik heb nooit helemaal begrepen wat het verschil is. Verder weet ik ook niet of je nu langere laadtijden krijgt als je met een AC voeding werkt i.p.v. een DC voeding.

    NB: De laadcomputer van deze lader is overigens gelijk aan een Imax B6, alleen een Imax heeft volgens mij een ingebouwde voeding.

    EDIT: Ik gebruik trouwens een oude Toshiba laptop voeding erbij.

    #14954
    THo
    Lid

    @snellehenk wrote:

    Ik had met Mike het op een gegeven moment over deze lader (ik gebruik zelf de accucel5 al een jaar of 2 en het is een super lader), maar een notebook voeding is een AC voeding. Volgens Mike moet je eigenlijk een DC voeding hebben. Electro is niet zo mijn ding, maar ik heb nooit helemaal begrepen wat het verschil is. Verder weet ik ook niet of je nu langere laadtijden krijgt als je met een AC voeding werkt i.p.v. een DC voeding.

    NB: De laadcomputer van deze lader is overigens gelijk aan een Imax B6, alleen een Imax heeft volgens mij een ingebouwde voeding.

    EDIT: Ik gebruik trouwens een oude Toshiba laptop voeding erbij.

    Volgens mij heb jij ook gewoon de accucel 6 😛 ik heb de afgelopen demo meeting een foto van je lader gemaakt en er staat duidelijk accucel 6 hahaha 😉

    Een notebook voeding is altijd(zover ik weet) een AC naar DC voeding. De ingangs spanning is dan 100-240 Volt AC(wisselspanning) en de uitgangsspanning is dan 12 volt DC(gelijkspanning) de output spanning kan verschillend zijn het ligt er maar net aan wat voor voeding het is.

    Een laptop accu is net zoals alle accu’s gelijkspanning(DC) die kan niet met wisselspanning geladen worden.

    Dus eerlijk gezegd, lijkt het me sterk dat je voeding aan de output kant een AC voeding is. Maar ik wil het graag zien als ik het fout heb.

    #14955
    janschip
    Deelnemer

    Mario je haalt nu echt alles door elkaar.

    Een voeding is meestal AC maar dat is de 110/220V kant dat betekend Alternating Current (wisselstroom).
    De andere kant is meestal DC Direct Current (gelijkstroom).

    Het is belangrijk dat op je voeding, aan de laagspannings kant, het tekentje van gelijkstroom staat.

    Beetje groot plaatje kon even niets anders vinden.

    Er zijn maar weinig apparaten die een wisselstroom/spanning gebruiken op 12 Volt.
    Ik weet wel dat je met bv treinstransformatoren een 12V wisselstroom kan hebben maar dat heeft andere redenen die alweer achterhaald zijn.

    Kijk inderdaad uit met laptopvoedingen want sommige hebben een te hoge spanning (20, 21 Volt) en dan blaas je je lader op. Een spanning tussen de 11 en 18 volt is meestal standaard voor de laders.

    #14957
    mikeon
    Deelnemer

    @janschip wrote:

    Kijk inderdaad uit met laptopvoedingen want sommige hebben een te hoge spanning (20, 21 Volt) en dan blaas je je lader op. Een spanning tussen de 11 en 18 volt is meestal standaard voor de laders.

    De accucel 6 kun je gewoon 20 volt op zetten, maar dan geeft hij een melding dat de spanning te groot is. Hij is daar dus tegen beveiligd. Geld ook voor een te lage spanning. Ik gebruik zelf een 12V/10A lader nu, en die is perfect.

    #14960
    THo
    Lid

    @mikeon wrote:

    @janschip wrote:

    Kijk inderdaad uit met laptopvoedingen want sommige hebben een te hoge spanning (20, 21 Volt) en dan blaas je je lader op. Een spanning tussen de 11 en 18 volt is meestal standaard voor de laders.

    De accucel 6 kun je gewoon 20 volt op zetten, maar dan geeft hij een melding dat de spanning te groot is. Hij is daar dus tegen beveiligd. Geld ook voor een te lage spanning. Ik gebruik zelf een 12V/10A lader nu, en die is perfect.

    Ooh van die beveiliging wist ik niet, handig! mocht het een keer verkeerd gaan als je er bijv. een verkeerde voeding aan hangt ofzo.

    Ik wilde uitleggen dat die 5 Ampere voeding wel genoeg is terwijl je wel met 6A kan laden, maar dat heb ik maar achterwege gelaten. Werd een beetje ingewikkeld om het duidelijk op te schrijven 😉

    #15059
    janschip
    Deelnemer

    Heb gisteravond lopen knutselen en een oude computervoeding bruikbaar gemaakt.
    Heel simpel te doen, lekker goedkoop en werkt als een speer.
    Heb nu de beschikking over 12V / 8A en 17 Volt / 20A, meer dan voldoende om lekker relaxed te laden, en is nog kortsluitvast ook.

    #15060
    THo
    Lid

    @janschip wrote:

    Heb gisteravond lopen knutselen en een oude computervoeding bruikbaar gemaakt.
    Heel simpel te doen, lekker goedkoop en werkt als een speer.
    Heb nu de beschikking over 12V / 8A en 17 Volt / 20A, meer dan voldoende om lekker relaxed te laden, en is nog kortsluitvast ook.

    Als je die in een mooi kastje bouwt, kan het heel leuk worden!!

    #15061
    Mario Koolmees
    Moderator

    @janschip wrote:

    Heb gisteravond lopen knutselen en een oude computervoeding bruikbaar gemaakt.
    Heel simpel te doen, lekker goedkoop en werkt als een speer.
    Heb nu de beschikking over 12V / 8A en 17 Volt / 20A, meer dan voldoende om lekker relaxed te laden, en is nog kortsluitvast ook.

    Aan de 17 volt / 20A voeding kan je 2, 3 of misschien zelfs 4 laders hangen, dat is best lekker snel laden.
    Zijn dat server voedingen die je gebruikt hebt of gewoon voedingen uit desktops?

    #15062
    janschip
    Deelnemer

    @THo wrote:

    Als je die in een mooi kastje bouwt, kan het heel leuk worden!!

    De behuizing is al een mooi kastje, paar gaatjes boren, connectoren en led erin en hij is klaar

    @snellehenk wrote:

    Aan de 17 volt / 20A voeding kan je 2, 3 of misschien zelfs 4 laders hangen, dat is best lekker snel laden.
    Zijn dat server voedingen die je gebruikt hebt of gewoon voedingen uit desktops?

    Gewoon een simpele ATX voeding die ik nog had liggen, maar server voedingen krijgen we ook aan de praat hoor. Ik zou het zelf bij max 2 laders houden, waarom geen idee puur gevoelsmatig.

    #15084
    THo
    Lid

    @janschip wrote:

    @THo wrote:

    Als je die in een mooi kastje bouwt, kan het heel leuk worden!!

    De behuizing is al een mooi kastje, paar gaatjes boren, connectoren en led erin en hij is klaar

    @snellehenk wrote:

    Aan de 17 volt / 20A voeding kan je 2, 3 of misschien zelfs 4 laders hangen, dat is best lekker snel laden.
    Zijn dat server voedingen die je gebruikt hebt of gewoon voedingen uit desktops?

    Gewoon een simpele ATX voeding die ik nog had liggen, maar server voedingen krijgen we ook aan de praat hoor. Ik zou het zelf bij max 2 laders houden, waarom geen idee puur gevoelsmatig.

    Om computer voedingen zit natuurlijk al een mooie behuizing X_x… Stom stom stom hahahah

    Trouwens, zit er in computer voedingen al zekeringen(aan de secundaire kant)?? Anders zou ik die toch inbouwen want mocht je een keer te veel stroom vragen dan verbrand niet gelijk de hele voeding.

    #15085
    janschip
    Deelnemer

    @THo wrote:

    Trouwens, zit er in computer voedingen al zekeringen(aan de secundaire kant)?? Anders zou ik die toch inbouwen want mocht je een keer te veel stroom vragen dan verbrand niet gelijk de hele voeding.

    Goede tip dat check ik nog even, er zit een zekering in maar weet niet welk gedeelte hij zekerd.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Het onderwerp ‘Turnigy accucel 6’ is gesloten voor nieuwe reacties.
Winkelwagen
Scroll naar boven